24 januari 2010

När halvan åkt

När du blivit gräsänka kan detta kännas lite jobbigt. I mitt fall väldigt jobbigt, eftersom jag redan nu längtar hysteriskt efter Bond som varit borta i fem timmar. Bara vetskapen om att han inte kommer förrän nästa söndag gör mig minst sagt galen. Behöver ju honom, min andra halva.

Misströsta dock icke! Tag istället fram detta:

En kok- eller bakbok som du gillar. Bläddra fram ett recept.

Smula 25 g jäst i en bunke. Tillsätt 2 rågade tsk salt och 1 msk honung. Värm 5 dl vatten fingervarmt och blanda med jästen.

Ta fram det du har hemma, havregryn, mjöl, linfrön, pumpakärnor och grahamsmjöl. Låt gärna ett glatt barn i Darth Vaderprydd t-shirt peppa dig när du sätter degen. Barnet kan säga. Mmm, vad det luktar gott! Sånt där bröd gillar jag! eller helt enkelt bara improvisera fram positiva tillrop.

Blanda i 3 dl grahamsmjöl i jästvattnet, tillsätt pumpakärnor (1 dl), linfrön (3 msk), fiberhavre (1 dl) efter tycke och smak. Blanda i vetemjöl ca 5-6 dl med en träslev, helst vetemjöl special då det gör klasskillnad. Du ska inte knåda.

Låt sedan den ganska lösa degen jäsa under bakduk ca 1 timme.

Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Arbeta in lite mer mjöl i degen ca 1-2 dl och tippa ut degen på mjölat bakbord. Dela och forma degen till två lika stora bröd, lägg bröden på plåten och skär några snitt i degytan med elbrödkniven. Låt jäsa i ytterligare 20 minuter.

Värm under tiden ugnen till 250 grader.

Grädda brödet mitt i ugnen i 15 minuter, sänk sedan värmen 200 grader. Grädda sedan brödet till det sammanlagt gräddats ca 40 minuter. Låt brödet svalna på galler.

Om du tycker att det räcker med ett bröd ge bort det andra till grannen.

Voilà lantbröd à la Saralill!

Inga kommentarer:

{Besökare}


Total:
Today: