14 mars 2010

Lördagsgryta som doftar underbart

(källa)

INGREDIENSER

Portioner: 4

Tid: 30 min + 40 min kokning

2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 msk finhackad ingefära
1 msk olivolja
1 kanelstång
1 tsk chilipulver
½ tsk spiskummin
500 g lammkött, t ex bringa eller bog
1 msk olivolja
1 tsk garam masala
4 dl vatten
250 g körsbärstomater
1 dl torkade aprikoser
1 påse babyspenat (80 g)
1 tsk salt
2 krm peppar
1 tsk strösocker
1 tsk vitvinsvinäger
Raita:
½ gurka
2 dl grekisk eller turkisk yoghurt
2 msk hackad mynta
1 pressad vitlöksklyfta
1 krm salt + 1 krm peppar
Ris med stjärnanis:
8 dl vatten
½ tsk salt
4 dl basmatiris
1 stjärnanis


Den här veckan har vi provat detta recept! Krydda mer och använd mer vitlök + chili om du gillar hetta,


1. Skala och klyfta löken. Skala och finhacka vitlöken. Fräs den med ingefära i en stor gryta med olja. Tillsätt kanelstång, chili och spiskummin, fräs ytterligare någon minut.

2. Skär lammköttet i grytbitar. Bryn i olja i en stekpanna. Strö över garam masala. Tillsätt köttet till grytan. Häll på vatten och låt koka minst 40 min, tills köttet är mört.

3. Halvera tomaterna, lägg i grytan, koka några minuter. Tillsätt aprikoser och spenat precis på slutet, smaka av med salt, peppar, socker och vinäger.

4. Raita: Kärna ur och finhacka gurkan. Blanda den med yoghurt, mynta och vitlök. Salta och peppra.

5. Ris: Koka riset i vatten med stjärnanis och salt enligt anvisning på förpackningen.

6. Servera lammcurryn med ris och raita.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken underbar gryta!!!!!
Men jag skriver inte av receptet förväntar mig att få detta när vi kommer på visit nästa gång.HAHA det skall bli bra det. Idag måndam med stort M som i mardröm. Jag kan inte förlika mig med att tiden rusar på detta sätt.Jag hinner liksom inte med. Måndag-fredag i ett endaste andetag.....Det är ju det att man blir ju äldre för varje dag.Och det vill man kanske inte i den här farten i alla fall. PÖSS MITT HJÄRTA

{Besökare}


Total:
Today: