10 augusti 2010

Köpenhamn - tagning ett

Vi satte oss på ett plan i Oslo som skulle ta oss till Köpenhamn i fredags. Konstigt men sant.
Först fick vi vinlunch på loungen, det får man tydligen när man flyger business.
Så mycket vin man kan dricka och så mycket ceasarsallad som man kan äta.
Lugna färger och mjuka fåtöljer. Uppsluppen semesterkänsla av att vara på väg.
Alldeles alldeles underbart.
På planet fortsätter de enormt stora fördelarna. Visst får vi oss lite mat även här, men det är inte det bästa.
Fri champagne åt folket. Vi skålar och bubblar och livet är härligt.
Tittar varandra djupt i ögonen och ler. Du & jag.
När vi är framme hinner vi shoppa lite innan vi ens hämtat väskorna.

På hotellet är det dags för en tupplur innan kvällen i den pulserande danska huvudstaden.
Det är varmare här och alla (nästan) dricker öl. Vi tar tåget in till centralen, snubblar över Tivolientrén och då föds en tanke om att det kanske vore kul att åka lite karusell innan vi åker hem. Jaja en annan dag säger vi och går hand i hand på Ströget och kikar i skyltfönster.
Vi hamnar snart på smågator intill som är charmigare och där det inte är så mycket folk.
Jag ser flera affärer som jag bara måste besöka dagen efter, men nu är vi på jakt efter en restaurang.

Vi tänker indiskt men vandrar in på en innergård fylld av liv och små lampor. Här sitter danskarna och äter stora köttbitar på varma stenplatttor med örtsmör till. Det ser lite magiskt ut och doftar underbart, vi slår oss ner. Beställer varsin entrecôte och lutar oss tillbaka. Här stannar vi kvar tills mörkret faller, sippar på en finfin zinfandel och njuter av mat och atmosfär.
Vi är i Danmark.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan min dotter!
Ja nu har jag blivit med igen, alltså dator. Måste nog bestämma huruvida jag skall skaffa en bärbar eller ej. Jag blir så glad när jag läser om era "stölleprov"Ni gör så mycket härligt roligt jämt både med de små och själva. Ni skulle ha en eloge för all er ork. Det är få människor som får till det så i vardagen som ni mina sköna. Jag känner smaker,dofter som aldrgi annars när jag din blogg PÖSS MAMMA

{Besökare}


Total:
Today: