17 juni 2010

En vacker kväll i juni






Igår hade jag ett gäng fina tjejer här på besök. Vi skulle ha en liten sommaravslutning för våra fototräffar. Efter hand när vi pratade kom det fram att det nästan inte var någon som tagit foton till senaste temat, Kärlek och Hat.
Så vi kom överens om att träffarna kommer att förvandlas till middagar from now on. Huvudsaken är ju att vi ses och det känns toppen att äta tillsammans och tipsa varandra om recept. Kreativitet som kreativitet.
Min bästa Bond lagade maten till oss igår och det blev ett helt fantastiskt gott startfält.
Ett glas rosa bubbel med jordgubbe väntade mina vänner när de kom och inget sätter fart på snacket som bubblor det kan jag meddela. Vi satt ute hela kvällen och vinden andades sommar.
Sedan åt vi grillade lammfärsbiffar/köfte på spett, bulgursallad, babyspenat och småtomater, youghurtsås med harissa och baba ghanoush.
Och jag måste säga det igen, det var verkligen jättegott! Prova!

Här kommer recept:
Köfte (5-6 pers)
500g lammfärs, 2 tsk salt, 2 vitlöksklyftor, 1 stor gul lök, 3 msk färska myntablad, 2 msk tomatpuré, svartpeppar ur kvarn, 1/4 tsk kanel, 1 msk färsk oregano

Finhacka alla ingredienser och arbeta samman med färsen. Tillsätt kryddor. Forma till avlånga korvar och trä på grillspett. Grilla!

Harissa (stark kryddblandning från Tunisien)
2 röda chili, 1 tsk mald spiskummin, 2 tsk malda korianderfrön, 1 vitlöksklyfta, 4-5 msk olivolja, 2 tsk tomatpuré och lite salt.

Börja med att rosta chilifrukterna i en stekpanna (på svag värme) utan fett. Låt dem "stekas" tills skalen börjar mörkna och spricka lite. Dra då chilin åt sidan, dela och kärna ur. Mixa alla ingredienser med en stavmixer eller matberedare till en röra.
Blanda sedan med youghurt och ha som tillbehör.


Så nu ser jag redan fram emot nästa gång vi ska ses i härlig "halv åtta hos mig"-anda.
Då blir det Miss Dark som står för käket.

1 kommentar:

Anonym sa...

Verkar väldigt smarrigt detta du. Jag har skrivit av recepten.Men ikväll blir det nog bara räkor. Jag var ju på fest med Axcel igår och det är mycket jäspningar idag. Blev inte så sent. Men jag är ju inte van att svira på vardagarna. Så helt klart en känsla av STOR trötthet idag.
Ha det så fint på bröllopet imorgon.Vi höres min duva. PÖSS
Kicki

{Besökare}


Total:
Today: