10 oktober 2010

En gammal favorit


Portioner: 2
Tid: 20 minuter
150 g kort pasta, t ex fjärilar eller penne
300 g räkor (oskalad vikt)
1 liten lök, gärna färsk
1 vitlöksklyfta
ca 120 g färsk grön sparris, gärna smala
1 1/2 dl gröna ärter eller bondbönor
1 dl lätt- eller minicrèmefraiche
2-3 msk vatten
1/2-1 msk sweet chilisås
salt och svartpeppar
Ett par klyftor lime 














Koka pastan i saltat vatten enligt förpackningen. 
Strimla löken och hacka vitlöken. Är sparrisen tunn kan den användas utan förvällning. Koka den annars först ca 4 minuter i lättsaltat vatten sedan du brutit av den nedersta träiga änden (det senare gör man i bägge fallen). Skala räkorna. Fräs upp lök och sparris i lite matfett och stek tills löken är glansig och genomskinlig. Lägg i ärter eller förvällda bondbönor. Häll på crème fraiche och sweet chilisås och låt småkoka några minuter. Den som vill ha mera sås tar också lite vatten. Vänd ner räkorna. De ska inte koka med mer än någon minut, annars blir de hårda. Smaka av med salt och peppar.
Servera räk- och sparrisröran till den kokta, avrunna pastan. Var och en pressar lime eller citron efter egen smak över sin portion.
Detta recept gjorde vi första gången 20 maj 2004, och det förekommer alltså fortfarande i Häljebol Palace. 
En keeper med andra ord! 
Enjoy!

5 kommentarer:

Camilla sa...

Förstår att det blev en keeper!

Igår gjorde jag (och J tittade på) färsk prosciutto-tortellini med en mixad krämig sås av creme fraiche, ruccola, solrosfrön, parmesan och salt och peppar. Det kanske också blir en keeper!

saralill sa...

Du får gärna dela med dig av det receptet Camilla! Låter supergott!

Lisa sa...

har precis gjort pastan o det blev supergott!

saralill sa...

Lisa: Vad kul att du gillade! Vi tycker att det är toppen!

Anonym sa...

Hejsan Gumman!
Jag skall laga din pasta på onsdag.Då blir det ju "lillelördag" igen. Sedan är jag ju hemma på torsdag. Skall inte jobba alls hade tänkt att gå på eftermiddagen men jag tar semesterdag. Då blir det att gå till skogen för att ta hem trattisar igen. Om det nu inte är så att älgarna blir jagade just där jag skall plocka. Jag får ta oranga kläder på mig så jag inte blir skjuten. PÖSS M

{Besökare}


Total:
Today: