14 november 2010

Tomme au marc, vinnarinstikt och lammgryta

Helgen har vi spenderat i Linkan hos Magnus, Charlotte och gänget.
På vägen dit på lördagen frågade jag barnen om de visste vilket landskap Linköping ligger i.
Honey: Småland?
Jag: Nej. En chans till.
Honey: Betlehem?

Vi lagade tapas och snackade hela lördageftermiddag.
Killarna tog en tur till Hangaren och Bond och Magnus gav sig ut och sprang.
Tapas som egentligen skulle vara förätt blev till en hel middag så lammgrytan som var förberedd fick snällt vänta till söndagen. Fantastisk ost, rostade mandlar, potatisklyftor med aioli och massa annat gott.
Sen skulle vi spela, battle of the sexes. Tjejerna vann.
Såklart, den med starkast instinkt vinner alltid (oftast).
Söndagen bjöd på ännu en julmarknad. Vid Ekenäs slott doftade det underbart av brända mandlar och brasor i eldkorg. När vi var mätta på att vandra runt i provsmakningens Mecka begav vi oss hem för att äta lunch. Underbar lammgryta med fikon och mandlar serverades och smakade super.
Den kommer helt klart att lagas även i Häljebol Palace så småningom.
Helgen gick fort men var väldigt lyckad. Både stora och små var glada när vi begav oss hem igen.
Med oss hade vi fina minnen, ny kunskap om ost, vänskap som fortsätter att växa och ett löfte om att vi ska ses snart igen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det var verkligen en underbar helg. Andreas sade som det sista innan han lade sig igår...Åh - jag längtar tills jag ska träffa Johan igen. Vi njöt alla av det fina sällskapet. I kväll gjorde jag en omgång till av de där rostade mandlar....mums.

Kram
Charlotte m. familj

saralill sa...

Charlotte: Åh kram tillbaka till er alla! Ja det var en helmysig helg! Mandlar inköptes idag så jag planerar att fixa till ett gäng sådana imorgon också, så goda! Kram Saralill

Anonym sa...

Hejsan Gumman!

Låter som det är ett recept även gamla mamma skulle behöva prova.Allt gott till folket.....
Idag är jag så tillbaka på Höjes höjder och kan således läsa till härliga blogg i hela fem dagar. Ser fram emot att få följa dig och dina äventyr mitt hjärta.
PÖSS
MAMMA

{Besökare}


Total:
Today: